زماني که به کتابخانه براي مطالعه درسهايم ميرفتم ميديدم که برخي از دانش آموزان در زمان خواندن مدام در حال نوشتن هستن. براي من هميشه سوال بود که چه چيزي را دارند مينويسند. زمانيکه از يکي از آنها پرسيدم گفت در حال يادداشتبرداري از کتابهاي تيزهوشاناست. او به من گفت با اين کار مطالب درسي را بهتر و عميق تر ياد ميگيرد و مطالب درسي ديرتر از ذهنش خارج ميشود. ما در اين مقاله قصد داريم نحوهي يادداشتبرداري از کتابهاي تيزهوشان را براي شما شرح دهيم. استراتژيهاي يادداشتبرداري از کتابهاي تيزهوشان به شما کمک ميکند تا از يک کتاب درسي به گونهاي يادداشت برداري کنيد که بعدا به جاي مطالعهي کل کتاب تنها کافي است يادداشتهارا بررسي کنيد. اين موضوع در زمان مطالعاتي شما تاثير زيادي دارد.
يادداشتبرداري از کتابهاي تيزهوشان را در کجا انجام دهم:
شايد اولين سوالي که ذهن شما را درگير کند اين باشد که اين يادداشتها را در کجا ثبت کنم. اکثر دانش آموزان براي اينکه يادداشتهاي خود را گم نکنند از ورقهاي چسب دار استفاده ميکنند و آنها را به صفحات کتابهاي خود ميچسبانند تا يادداشتها را در آنجا ثبت نمايند. دستهاي ديگر کتاب را سيمي ميکنند و بين هر دو الي سه صفحه يک برگه قرارا ميدهند تا يادداشتها را در آنجا بنويسند.
در يادداشتبرداري از کتابهاي تيزهوشان چه جيزي بايد بنويسيم
1. پس از خواندن قسمت کوتاهي از متن يا انتهاي هر پاراگراف سعي کنيد مطالب را به زبان خودتان مرور و يادداشت برداري کنيد:
هنگام يادداشتبرداري از کتابهاي تيزهوشان انجام اين کار از نگاه کردن به کتاب درسي خودداري کنيد، زيرا شما بايد جملات را از زبان خودتان بنويسيد. سعي کنيد کل متن را ننويسيد و تنها بخشهاي مهم را ثبت نماييد. مثلا فرض کنيد ما در حال مطالعه انواع نيروها در کتاب علوم هستيم. در اين پاراگراف که داريم مطالعه ميکنيم دربارهي نيروي گرانش صحبت کرده است. فرض کنيد من ميخواهم يادداشت برداري کنم، تنها مطالبي که يادداشت ميکنم ((جهت نيروي گرانش، فرمول محاسبهي مقدار آن و اينکه اين نيرو از طرف مرکز زمين به اجسام وارد ميشود)) است.
2. هر متن يا پاراگراف بايد کلمات کليدي خاصي داشته باشد:
بهتر است زمان يادداشتبرداري از کتابهاي تيزهوشان آن کلمات کليدي را حتما در يادداشتهاي خود به صورت نقطهاي يا بولت ثبت نماييم. ياددتان باشد مطالب در ذهن ما به اين صورت بهتر ماندگار ميمانند. هميشه عبارات کليدي را در زير عناوين يا زيرعنوانهايي که به آنها تعلق دارند قرار دهيد. براي تأکيد بر عبارات کليدي، از ماژيکهاي هايلايت استفاده کنيد.
3. يادداشتهاي خود را حتما منظم و مرتب انجام دهيد.
منظم و مرتب نوشتن يادداشتها در هنگام مطالعه بسيار اهميت دارد. پس حتما زمان يادداشتبرداري از کتابهاي تيزهوشان نظم در نوشتن را رعايت کنيد. حتما براي نوشتن از دو رنگ خودکار يا مداد استفاده کنيد تا در هنگام خواندن دقت شما افزايش يابد.
4. در زمان يادداشتبرداري از کتابهاي تيزهوشان تمام اصطلاحات پررنگ را ثبت کنيد.
برخي از اصطلاحات در کتابها پررنگ مهم هستند. شما بايد اين کلمات را در يادداشتهاي خود اضافه کنيد. اگر يک کلمه واژگاني است، تعريف را نيز درج کنيد. تعريف اين اصطلاحات را با بيان خود بنويسيد. در کتابهايي مانند ادبياتفارسي يا زبان انگليسي برخي از کلمات معاني متفاوتي دارند که آنها توسط کتاب پررنگ نوشته شدهاند. معناي اين کلمات معمولا در پايين صفحه مطرح شده است. اين نوع کلمات حتما بايد در يادداشت برداري شما صورت بگيرد.
5. ايجاد واژهنامه شخصي در زمان يادداشتبرداري از کتابهاي تيزهوشان:
در برخي از دروس عمومي که اطلاعات زيادي مانند زمان تولد نويسندگان، نام نويسندهي اشعار، معناي کلمات خاص و . وجود دارد ميتوانيم يک واژه نامهشخصي براي هر درس ايجاد کنيم. همانطور که همه ميدانيم يادگيري اين موارد به دليل حجم بالاي آنها بسيار سخت است. با اين کار شما باعث ميشويد که اين مطالب بهتر در ذهن شما ماندگار شوند. شرايط کليدي
نحوه يادداشت برداري از کتاب درسي: براي تأکيد بر سرفصل ها و اصطلاحات کليدي، از ويژگي هاي خروجي استفاده کنيد.
6. از جملات کامل در زمان يادداشتبرداري از کتابهاي تيزهوشان بپرهيزيد:
اگر جملات را کامل بنويسيد، يادداشت برداري از کتاب درسي تقريبا غيرممکن ميشود. از اختصارات و نمادها استفاده کنيد تا يادداشتبرداري کارآمدتري داشته باشيد. منظور از يادداشت برداري کارآمد اين است که نوع يادداشت برداري شما بايد با زبان و گفتار خودتان باشد.
7. از يادداشت برداري ديگران به هيچ عنوان استفاده نکنيد:
همانطور که گفتيم يادداشت برداريها بايد منحصر به فرد و مختص براي شما باشد چون اين موارد بخشهاي مهم به زبان خودتان هستند. پس به هيچ عنوان از يادداشت برداري ديگران استفاده نکنيد زيرا آن مطالب اصلا به درد شما نميخورند.
نتيجهگيري:
يادداشتبرداري از کتابهاي تيزهوشان به شما کمک ميکند تا درک بهتري از مطالب درسي در ذهنتان ايجاد کنيد. اين کار باعث ميشود تا مطالب ماندگاري بيشتري در ذهن شما داشته باشند.
کنيد ,يادداشتبرداري ,کتابهاي ,تيزهوشان ,يادداشت ,برداري ,کتابهاي تيزهوشان ,يادداشت برداري ,زمان يادداشتبرداري ,استفاده کنيد ,کتاب درسي ,يادداشت برداري ديگران